Select Page

Bieganie na siłowni czy w plenerze? Poradnik dla początkujących

Bieganie na siłowni czy w plenerze? Poradnik dla początkujących

Powszechnie uważa się, że bieganie jest jednym z najtańszych sportów, jakie można wykonywać. Trzeba bowiem jedynie zainwestować w odpowiednie buty i stosowny strój. Wybierając odpowiednie plenery można sobie zapewnić dodatkowo miłe doznania estetyczne.

Wyobraźmy sobie bieganie na wybrzeżu. Piękna plaża, szum morza, delikatna bryza ochładzająca podczas wysiłku. W takich okolicznościach bieganie na siłowni w Gdańsku czy w jakimkolwiek innym nadmorskim mieście wydaje się brzmieć śmiesznie. Są jednak powody, dla których warto również zajrzeć do klubu fitness. I wcale nie chodzi tylko o warunki atmosferyczne

Kocham szczerze bieganie w plenerze

Miłośnicy biegania na świeżym powietrzu zadają sobie pytanie po co rezygnować z pięknych widoków i świeżego powietrza, skoro można cieszyć się nimi za darmo? Ponadto, zapaleni biegacze mawiają, że można biegać niezależnie od pogody. Wynikałoby z tego, że poza ubraniem i butelką wody nie trzeba ponosić żadnych innych kosztów. Czy aby na pewno? Otóż, można zaryzykować stwierdzenie, że biegowe przygody w plenerze nie są tak idealne jakby mogło się wydawać. Przede wszystkim, nie zawsze pogoda sprzyja bieganiu na zewnątrz. Deszcz, śnieg, skrajnie niska lub wysoka temperatura powodują, że trzeba wcisnąć się w różne ubrania, które są dostosowane do warunków atmosferycznych. Szczególnie nad morzem i w górach pogoda może być ostrzejsza, mniej przyjazna, a przede wszystkim mniej przewidywalna niż w innych rejonach Polski.

Między innymi dlatego siłownie w Gdańsku, Szczecinie czy Nowym Sączu mają pełne strefy cardio i to o różnych porach roku. Ponadto, biegając w terenie nie jest łatwo utrzymać prawidłowe tempo. Co więcej, aby bieganie było efektywne i by można było osiągać coraz lepsze wyniki, trzeba trenować także całe ciało. Wzmacniać mięśnie, dbać o ich prawidłowe rozciągnięcie. I wtedy wybranie się na siłownię już nie wydaje się być takim głupim pomysłem. Wystarczy tylko kupić karnet i zorientować się w podstawowych treningach biegowych.

Od czego zacząć?

Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z bieganiem, powinny zacząć od przebieżek na bieżniach w siłowniach. Dla tych, którzy zaczynają z nieco wyższego pułapu i mają całkiem dobrą kondycję, odpowiednie będą treningi interwałowe, trwające pół godziny. Polegają one na podzieleniu biegu na sześć 5-minutowych części (interwałów). Wówczas rozpoczyna się trening od 4-minutowego marszu w żywym tempie, po czym następuje szybkie biegnie się przez minutę. Tego typu aktywność zaleca się wykonywać od 3 do 4 razy w tygodniu. Z tygodnia na tydzień, należy zwiększać o minutę czas biegu i zmniejszać, także o minutę, czas marszu. Po 5 tygodniach będzie można przebiec już bez przerwy 30 minut.

Jeśli ktoś ma o wiele gorszą kondycję, może rozpocząć od półgodzinnych marszów na bieżni, które pozwolą przygotować nasz organizm do długotrwałego wysiłku. Najważniejsze w takim treningu jest dobranie tempa do własnych możliwości. Jeśli zależy nam na poprawieniu kondycji i bieganiu na długich dystansach, to powinniśmy ćwiczyć z taką szybkością, abyśmy byli w stanie rozmawiać podczas biegu bez większej zadyszki. Natomiast, gdy chcemy zrzucić parę zbędnych kilogramów, lepsze będzie bieganie z tętnem w granicach 70 do 85% maksymalnego tętna (HRmax).

Można także korzystać z programów, jakie mamy do wyboru na profesjonalnych bieżniach – one pomogą dobrać odpowiednie obciążenia. W przeciwieństwie do biegów w plenerze, na bieżni możemy kontrolować swoją prędkość. Dzięki temu nie musimy biegać samotnie ani nie musimy zwalniać, aby nasz nieco wolniejszy partner treningowy nas dogonił.

Jak widać, bieganie w plenerze nie jest idealne dla każdego. Szczególnie dla początkujących może to stanowić problem oraz zniechęcać do kontynuowania treningów. Dlatego też nie powinniśmy ulegać modzie i dobrać otoczenie odpowiednie dla nas. W takich okolicznościach nie należy się obawiać o to, że bieganie na siłowni w Gdańsku zamiast na piaszczystym wybrzeżu będzie czymś złym. Na początku pozwoli nam to na podkręcenie swojego organizmu i przygotowanie się na wybiegnięcia w plener i czerpania przyjemności z biegania na świeżym powietrzu.

Polecamy siłownię w Gdańsku CityFit

O autorze

Redakcja

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Portal opiniotwórczy

Portal internetowy o szerokiej tematyce prowadzony przez entuzjastów wielu dziedzin. Wszystkie treści poddawane są dwukrotnej weryfikacji oraz ocenie merytorycznej. Zależy nam, aby do czytelników docierały same perełki. Zaglądaj tu często, pisz, komentuj. Chcemy poznać Twoje zdanie na każdy temat.